-
-

Johannes Geradtsweg

 

Stoppen, wachten, rijden en weer op de rem. Op de Johannes Geradtsweg, die richting het Mediapark loopt, is het altijd druk. Vooral tussen 8.00 uur en 10.00 uur ‘s ochtends staat het verkeer muurvast. Niet alleen de weggebruikers ondervinden last van de verkeersdrukte. Ook de bewoners zijn allerminst te spreken over de situatie op de weg. Verleden jaar beoordeelden zij hun wijk met een schamele 5,7.

De slechte doorstroming van het verkeer in de ochtend- en avondspits, de uitlaatgassen van het stilstaande verkeer en het harde rijden op de weg wanneer het niet druk is. Het zijn allemaal factoren die invloed hebben op het woonplezier van de mensen die aan de Johannes Geradtsweg wonen. “Iedere tien jaar komt de gemeente Hilversum weer met een nieuw plan voor de weg”, vertelt bewoner Phil Willebrands. “We zijn nu zo’n drie plannen verder, maar écht veel verandert er niet aan de situatie.”

Ontevreden bewoners
In de zomer van 2020 verspreidde de bewonersvereniging een enquête. De bewoners van de straat gaven het wonen aan de Johannes Geradtsweg een 5,7. Joost Fonville, secretaris van de bewonersvereniging, denkt de lage beoordeling goed te kunnen verklaren: “Dat het hier altijd druk is met verkeer is niet bevorderlijk voor de veiligheid. Veilig oversteken gaat bijvoorbeeld bijna niet.” Willebrands vult hem aan: “Vroeger speelden alle kinderen die hier in de straat woonden met elkaar. Nu is er een duidelijke scheiding. De kinderen aan de ene kant van de weg spelen met elkaar en de kinderen aan de andere kant spelen met elkaar. Dat is jammer.”

Ook het verkeer dat iedere ochtend en avond vaststaat draagt bij aan de slechte score, denkt Fonville. “Als je de uitrit af wilt rijden, duurt het ontzettend lang voordat je op de weg staat. Zo druk is het in de spits. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de uitlaatgassen die daarbij vrijkomen.”

Sluiting kleine spoorbomen
De bewoners van de Johannes Geradtsweg zijn dus niet erg te spreken over de huidige verkeerssituatie. Toch zou deze in de toekomst nog meer kunnen verslechteren. De gemeente kwam enige tijd terug namelijk met het plan om de kleine spoorbomen in Hilversum over een kleine twee jaar te sluiten. De drukke overgang staat in de top 10 van de meest onveilige overwegen van ProRail. Door het gemotoriseerde verkeer hier in de toekomst te weren, moet het bij de overgang een stuk rustiger worden.

Volgens de bewoners van de Johannes Geradtsweg zullen zij hier de gevolgen van moeten dragen. “We willen als bewoners niet dat de Johannes Geradtsweg het afvoerputje van Hilversum wordt”, vertelt Matthijs Bakker, voorzitter van de bewonersvereniging. “Er rijden al miljoenen auto’s per jaar over deze weg. De sluiting van de kleine spoorbomen zal ervoor zorgen dat er nog meer verkeer over de Johannes Geradtsweg zal gaan rijden en dat betekent voor ons nóg meer overlast.”

Inzet slimme verkeerslichten
Om te zorgen voor een betere doorstroming, heeft de gemeente besloten slimme verkeerslichten te plaatsen. Het verkeerssysteem houdt continu de actuele verkeerssituatie in de gaten en kan daar op inspelen. De verkeerslichten moeten het verkeer op de Johannes Geradtsweg beter gaan doseren en uiteindelijk zorgen voor minder sluipverkeer in de buurt.Wanneer de slimme technologie onvoldoende helpt, zal de gemeenteraad voorstellen om de opstelvakken voor afslaand verkeer op de Johannes Geradtsweg in beide richtingen te verlengen. Dit zal ten koste gaan van het fiets- en voetpad over het bestaande viaduct. Daarom zal er, wanneer dit scenario werkelijkheid wordt, een fietsbrug naast het bestaande viaduct aangelegd worden.

De bewoners van de Johannes Geradtsweg voelen zich met het plan voor een fietsbrug niet serieus gekomen. Een betere doorstroming door de komst van een eventuele brug zorgt volgens hen juist voor nog meer verkeer en dat is juist waar zij zo fel op tegen zijn      .

Oplossingen
De buurtbewoners zijn al langere tijd in overleg met de gemeente en hebben recent een lijst met 58 oplossingen aangeleverd.  De lijst is samengesteld met behulp van een verkeersexpert, die grondig heeft gekeken welke oplossingen reëel zijn  Volgens de bewoners van de straat denkt de gemeente nog te veel in een richting. Met het aanleveren van de lijst willen zij de gemeente inspireren om ook naar andere mogelijkheden te kijken.

Daarnaast doen de buurtbewoners zelf ook het een en ander om de verkeerssituatie te verbeteren. "De meeste mensen uit de buurt reizen met het openbaar vervoer naar hun werk", vertelt Matthijs Bakker. "Ikzelf rijd nu elektrisch en onze secretaris heeft recentelijk zijn tweede auto de deur uit gedaan." Daarmee zijn ze er nog niet, weet hij. "Maar het is een mooi begin."

Reactie van de gemeente

“De gemeente is nu in overleg met de bewoners. Het lijkt ons daarom niet opportuun dat wethouder Wolthers hier op dit moment vragen over beantwoordt.”

“Vanuit de gemeente is het een kwestie van pappen en nathouden”, zegt bewoner Phil Willebrands. “Ze plakken pleistertjes waar nodig, maar tot een échte oplossing is het vooralsnog niet gekomen.”

Artikelen


Er zijn nog geen artikelen geplaatst in dit dossier

Er zijn geen documenten of mediabestanden in deze map.
{title}
Momenteel door
  • thumbnail
    Momenteel door

    {title}