Met wie ga jij op 29 juni naar Stadsfestival Hilversum?

Actueel

600 jaar Hilversum: een weekend vol verbinding

600 jaar Hilversum: een weekend vol verbinding

Afgelopen weekend vierde Hilversum haar 600-jarig bestaan met een reeks bijzondere evenementen die de gemeenschap samenbrachten. De festiviteiten waren een mooie mix van kunst, sport en gemeenschapszin, en boden een prachtige weerspiegeling van de diversiteit en saamhorigheid van de stad.Diederick's Vogelproject: Een cadeau aan de stadHet werk van de Hilversumse kunstenaar Diederick Kraaijveld was een van de hoogtepunten van het jubileumweekend. Bekend om zijn kunstwerken die al op verschillende plekken in de stad te bewonderen zijn, zoals zijn bekende mus bij het winkelcentrum Riebeeck Galerij en het portret van oud-burgemeester Pieter Broertjes in het Raadhuis, riep Diederick de hulp in van zijn dorpsgenoten voor een nieuw project. Ter ere van het 600-jarig bestaan wilde hij 600 stukken oud hout verzamelen om drie nieuwe vogelbeelden te maken.Op zaterdag 25 en zondag 26 mei konden inwoners van Hilversum hun oude hout brengen naar zijn werkplaats op het MOB-complex bij het vliegveld van Hilversum. Het hout kon van alles zijn, van oude vloerdelen tot keukendeurtjes, elk met een eigen verhaal. LoveLife Run: Sporten voor het goede doelOp zondag 26 mei vond de allereerste LoveLife Run plaats, een hardloopevenement dat meer was dan zomaar een sportieve activiteit. Stoere (ex-)kankerpatiënten, samen met hun naasten en behandelaars, trotseerden de 5 kilometer lange route om geld in te zamelen voor baanbrekend kankeronderzoek. De run bood een inspirerende manier om machteloosheid om te zetten in kracht en liet zien hoe de gemeenschap samenkomt in de strijd tegen kanker.Klaverblad Voetstappenpad Wandelrally: Samen wandelen voor het goede doelOok op zondag 26 mei vond de speciale editie van de Klaverblad Voetstappenpad Wandelrally plaats. Ter ere van het 600-jarig jubileum had de organisatie een extra tintje toegevoegd aan het evenement: een sponsorrondje van 600 meter rondom Winkelcentrum Kerkelanden. De opbrengst van dit extra rondje ging naar Stichting Maatjesproject Gooi & Vechtstreek, een organisatie die ondersteuning biedt aan mensen die slecht ter been zijn.Cliënten van de stichting liepen, met hulp van vrijwilligers, dit extra rondje. Ze startten gezamenlijk om 11.00 uur vanaf Snackbar Jan Kruis en liepen vervolgens naar de finish bij het VPRO-gebouw op het Mediapark. De deelnemers werden onderweg aangemoedigd door het publiek, herkenbaar aan hun speciale T-shirts gesponsord door Winkelcentrum Kerkelanden.Behalve dat staat er nog meer leuks op de agenda! Op zaterdagavond 1 juni is het tijd voor de Ringparade 600, een kleurrijke viering van mobiliteit met skaters, fietsers, en zelfs zeepkisten. En vergeet niet ‘Vrienden van Hilversum’ in het Muziekcentrum van de Omroep, waar lokale talenten op zaterdagavond 1 juni zorgen voor een avond vol muzikale verrassingen, van hiphop tot klassiek.
Lees verder

Uitgelicht

Gevel in detail

Gevel in detail

Vroeger was er plaats om dingen een keer anders te doen. Deze gevel bijvoorbeeld. Je zou er zo langs lopen maar als je goed kijkt zie je hoe apart die is.
Lees verder

In Detail

Vraag het de Hilversummers: kermis

Vraag het de Hilversummers: kermis

De resultaten zijn binnen! De favoriete kermisattractie van Hilversum was dit jaar de draaiattractie Toxic. Daarna de Power Polyp en verder werden vooral de botsauto’s gemist. Een van de volgende leuke evenementen om naartoe te kijken is het Stadsfestival Hilversum op 29 juni! Met wie ga jij daar naartoe? Beantwoord de vraag nu op onze homepage. 
Lees verder

Hilversummer

Halversum: boek

Halversum: boek

Lees verder

Halversum

Georgiërs in detail

Georgiërs in detail

Hilversum is divers, vanuit de hele wereld zijn mensen toegestroomd om hier te werken en wonen. Bij de Georgiërs kun je proeven van hun nationale gerechten.
Lees verder

In Detail

Door de lens van Michael: Laapersveld

Door de lens van Michael: Laapersveld

Groot onderhoud vijverpark LaapersveldHad mijn foto van vorige week al een relatie met het Gemeentelijk Watermanagement-plan; bij deze twee foto’s van het Laapersveld is die link nog iets prominenter aanwezig. Met name door de aanwezigheid van het pompgemaal welke destijds tot doel had om regen- en afval-water af te voeren uit de laag gelegen bebouwde kom.Geïnteresseerd in het Gemeentelijke Watermanagement-plan? Deze (maar ook veel andere leuke/interessante documentatie) is downloaden via de ‘Bouwen aan Hilversum’ site in onderstaande link. 
Lees verder

Door de lens van Michael

Begraafplaats in detail

Begraafplaats in detail

Op een prachtige plek aan de rand van Hilversum ligt een heel kleine begraafplaats. Daar rusten de Zusters van Augentinessen van Sint Monica voor eeuwig.
Lees verder

In Detail

Halversum: Gewonnen

Halversum: Gewonnen

Lees verder

Halversum

Through the eyes of Ako: Het onderwijs

Through the eyes of Ako: Het onderwijs

Geachte lezer, Geen dag is hetzelfde en je bent nooit te oud om te leren. Opnieuw en zal het blijven doen, jullie bedanken om weer eens een kijkje te nemen op onze website en een stukje te lezen over de lessen die ik uit het leven haal en heb gehaald. Afgelopen week mocht ik mijn neefje van vier jaar oud naar zijn school brengen. Dat deed ik natuurlijk met alle plezier. Op zijn school heb ik nog een kort gesprekje kunnen houden met de juf over hoe de basisschool er tegenwoordig uitziet en wat er allemaal van een leerling verwacht wordt. Om te beginnen is het allerbelangrijkste dat de Nederlandse taal beheerst wordt om de lessen te kunnen volgen en met iedereen op school te kunnen communiceren. Daarnaast is het beheersen van de basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen belangrijk. Deze vaardigheden zijn nodig om het lesmateriaal te begrijpen en om later te kunnen functioneren in de maatschappij. Wat mij van jongs af aan en nog steeds interesseert, is dat zelfstandigheid en sociale vaardigheden gestimuleerd worden, zodat er met respect omgegaan wordt met jezelf en anderen. Naast een positieve houding wordt er ook tijd en aandacht besteed aan het creatief denken om oplossingen te bedenken voor problemen. Maar het allerbelangrijkste wat mij altijd is bijgebleven en nog steeds zie in het basisonderwijs, is dat leerlingen opgroeien in een veilige en respectvolle omgeving. Er wordt tijd besteed aan normen en waarden, verantwoordelijkheid en zorgzaamheid. In Nederland wordt het onderwijs opgedeeld in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en hoger onderwijs. Het basisonderwijs en voortgezet onderwijs zijn verplichte onderdelen van het Nederlandse onderwijssysteem. De leerplicht begint op vijfjarige leeftijd en duurt tot de zestiende verjaardag van de jongeren. Wat we in het Westen kunnen waarderen, is dat alle kinderen recht hebben op gratis toegankelijk onderwijs. De overheid is verplicht hiervoor te zorgen, wat betekent dat ouders voor kinderen tot 18 jaar geen schoolgeld betalen. In Irak gaat het er net wat anders aan toe. In Irak ligt de nadruk in het onderwijsstelsel vooral op het memoriseren van lesstof en het opdoen van kennis. Er wordt weinig aandacht besteed aan praktische vaardigheden en het stimuleren van creativiteit. In Nederland daarentegen wordt de nadruk gelegd op het aanlerenvan vaardigheden en het ontwikkelen van kritisch denken en probleemoplossend vermogen. Hierdoor wordt er meer gebruik gemaakt van interactieve lesmethoden en worden studenten gestimuleerd om zelfstandig te werken en te leren. Ook is het onderwijs in Irak niet toegankelijk voor iedereen. Er is een groot verschil in kwaliteit tussen het onderwijs in de steden en op het platteland. Kinderen uit arme gezinnen hebben vaak geen toegang tot onderwijs en moeten stoppen met hun opleiding om te werken, waarbij de leerplicht op twaalfjarige leeftijd stopt. Dus de druk komt van alle kanten voor een leerling. Ik kom uit een periode waarin het verplicht was om met een schooluniform aanwezig te zijn op school. Ook werd er minimaal één keer per week met de hele school het volkslied gezongen. Naast de druk werd er ook erg gelet op de hygiëne van een leerling. Een voorbeeld was dat als je vingernagels niet geknipt waren, je daarvoor straf kon krijgen. Als je je huiswerk niet af had of zelfs een vraag stelde zonder je hand in de lucht te steken, kreeg je daarvoor een 'corrigerende tik' van je docent. Dit was er allemaal niet meer toen ik in Nederland aan de basisschool begon. Zelfs was ik een beetje geschokt door het feit dat je mocht praten zonder toestemming te vragen op de middelbare school. In Irak hebben scholen weinig autonomie en is de controle van de overheid en het ministerie van Onderwijs groot. In Nederland daarentegen hebben scholen veel autonomie en kunnen ze hun eigen onderwijsprogramma's ontwikkelen en uitvoeren. Als ik de ervaringen van het onderwijs vergelijk, kies ik natuurlijk voor het onderwijs waarin ik het meest in mijn eigen vrijheid kan groeien en bloeien. Ook heb je als ouder de keuze om te kiezen waar jij het beste je kind in wilt onderwijzen, omdat er genoeg keuze is en de overheid en maatschappij in Nederland dit ondersteunen. Dit zijn enkele van de belangrijkste verschillen tussen het onderwijs in Irak en Nederland. Het Nederlandse onderwijssysteem is gericht op het stimuleren van kritisch denken en probleemoplossend vermogen, terwijl het onderwijs in Irak vooral gericht is op het opdoen van kennis en het memoriseren van lesstof. Toegankelijkheid van onderwijs is ook een belangrijk verschil, omdat in Nederland het onderwijs voor iedereen toegankelijk is en in Irak niet. Het is belangrijk om te realiseren dat onderwijs een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van mensen en de samenleving als geheel. Ik kan niet vaak genoeg zeggen dat we nederigheid en dankbaarheid moeten tonen voor het moment en de omgeving waarin we ons bevinden. Niemand is perfect, maar we kunnen altijd streven naar een betere wereld, een betere toekomst en een betere versie van onszelf. Daarvoor is het van uitermate belangrijk dat we open blijven voor ontwikkeling en blijven leren. Zoals bij elke afsluiting van ons rubriekdeel, wil ik jullie allen bedanken voor het lezen van ons stuk uit de rubriek "Looking through my eyes". Hopelijk tot de volgende keer met nieuwe inzichten en avonturen over de verschillen in werelden en culturen. Tot de volgende bladzijde, Liefde, Ako
Lees verder

Through the eyes of Ako

Through the eyes of Ako: Het onderwijs

Through the eyes of Ako: Het onderwijs

Geachte lezer, Geen dag is hetzelfde en je bent nooit te oud om te leren. Opnieuw en zal het blijven doen, jullie bedanken om weer eens een kijkje te nemen op onze website en een stukje te lezen over de lessen die ik uit het leven haal en heb gehaald. Afgelopen week mocht ik mijn neefje van vier jaar oud naar zijn school brengen. Dat deed ik natuurlijk met alle plezier. Op zijn school heb ik nog een kort gesprekje kunnen houden met de juf over hoe de basisschool er tegenwoordig uitziet en wat er allemaal van een leerling verwacht wordt. Om te beginnen is het allerbelangrijkste dat de Nederlandse taal beheerst wordt om de lessen te kunnen volgen en met iedereen op school te kunnen communiceren. Daarnaast is het beheersen van de basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen belangrijk. Deze vaardigheden zijn nodig om het lesmateriaal te begrijpen en om later te kunnen functioneren in de maatschappij. Wat mij van jongs af aan en nog steeds interesseert, is dat zelfstandigheid en sociale vaardigheden gestimuleerd worden, zodat er met respect omgegaan wordt met jezelf en anderen. Naast een positieve houding wordt er ook tijd en aandacht besteed aan het creatief denken om oplossingen te bedenken voor problemen. Maar het allerbelangrijkste wat mij altijd is bijgebleven en nog steeds zie in het basisonderwijs, is dat leerlingen opgroeien in een veilige en respectvolle omgeving. Er wordt tijd besteed aan normen en waarden, verantwoordelijkheid en zorgzaamheid. In Nederland wordt het onderwijs opgedeeld in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en hoger onderwijs. Het basisonderwijs en voortgezet onderwijs zijn verplichte onderdelen van het Nederlandse onderwijssysteem. De leerplicht begint op vijfjarige leeftijd en duurt tot de zestiende verjaardag van de jongeren. Wat we in het Westen kunnen waarderen, is dat alle kinderen recht hebben op gratis toegankelijk onderwijs. De overheid is verplicht hiervoor te zorgen, wat betekent dat ouders voor kinderen tot 18 jaar geen schoolgeld betalen. In Irak gaat het er net wat anders aan toe. In Irak ligt de nadruk in het onderwijsstelsel vooral op het memoriseren van lesstof en het opdoen van kennis. Er wordt weinig aandacht besteed aan praktische vaardigheden en het stimuleren van creativiteit. In Nederland daarentegen wordt de nadruk gelegd op het aanlerenvan vaardigheden en het ontwikkelen van kritisch denken en probleemoplossend vermogen. Hierdoor wordt er meer gebruik gemaakt van interactieve lesmethoden en worden studenten gestimuleerd om zelfstandig te werken en te leren. Ook is het onderwijs in Irak niet toegankelijk voor iedereen. Er is een groot verschil in kwaliteit tussen het onderwijs in de steden en op het platteland. Kinderen uit arme gezinnen hebben vaak geen toegang tot onderwijs en moeten stoppen met hun opleiding om te werken, waarbij de leerplicht op twaalfjarige leeftijd stopt. Dus de druk komt van alle kanten voor een leerling. Ik kom uit een periode waarin het verplicht was om met een schooluniform aanwezig te zijn op school. Ook werd er minimaal één keer per week met de hele school het volkslied gezongen. Naast de druk werd er ook erg gelet op de hygiëne van een leerling. Een voorbeeld was dat als je vingernagels niet geknipt waren, je daarvoor straf kon krijgen. Als je je huiswerk niet af had of zelfs een vraag stelde zonder je hand in de lucht te steken, kreeg je daarvoor een 'corrigerende tik' van je docent. Dit was er allemaal niet meer toen ik in Nederland aan de basisschool begon. Zelfs was ik een beetje geschokt door het feit dat je mocht praten zonder toestemming te vragen op de middelbare school. In Irak hebben scholen weinig autonomie en is de controle van de overheid en het ministerie van Onderwijs groot. In Nederland daarentegen hebben scholen veel autonomie en kunnen ze hun eigen onderwijsprogramma's ontwikkelen en uitvoeren. Als ik de ervaringen van het onderwijs vergelijk, kies ik natuurlijk voor het onderwijs waarin ik het meest in mijn eigen vrijheid kan groeien en bloeien. Ook heb je als ouder de keuze om te kiezen waar jij het beste je kind in wilt onderwijzen, omdat er genoeg keuze is en de overheid en maatschappij in Nederland dit ondersteunen. Dit zijn enkele van de belangrijkste verschillen tussen het onderwijs in Irak en Nederland. Het Nederlandse onderwijssysteem is gericht op het stimuleren van kritisch denken en probleemoplossend vermogen, terwijl het onderwijs in Irak vooral gericht is op het opdoen van kennis en het memoriseren van lesstof. Toegankelijkheid van onderwijs is ook een belangrijk verschil, omdat in Nederland het onderwijs voor iedereen toegankelijk is en in Irak niet. Het is belangrijk om te realiseren dat onderwijs een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van mensen en de samenleving als geheel. Ik kan niet vaak genoeg zeggen dat we nederigheid en dankbaarheid moeten tonen voor het moment en de omgeving waarin we ons bevinden. Niemand is perfect, maar we kunnen altijd streven naar een betere wereld, een betere toekomst en een betere versie van onszelf. Daarvoor is het van uitermate belangrijk dat we open blijven voor ontwikkeling en blijven leren. Zoals bij elke afsluiting van ons rubriekdeel, wil ik jullie allen bedanken voor het lezen van ons stuk uit de rubriek "Looking through my eyes". Hopelijk tot de volgende keer met nieuwe inzichten en avonturen over de verschillen in werelden en culturen. Tot de volgende bladzijde, Liefde, Ako
Lees verder

Through the eyes of Ako

Hilversummers. Mooimakers. Met elkaar iedereen die Hilversum mooier, gaver, duurzamer, inclusiever, aardiger, toffer wil maken. Op elk gebied. Van een gave Mus op de Riebeeck tot politiek voor jongeren en een mediabusje voor het straatfeest. Vanuit visie, idee en intentie via een initiatief en plan. Middels actie en samenwerking naar beleving en herinnering. Samen geven we vorm aan ons Hilversum.

ideeën op de kaart

Ideeën zijn vrij.

Op de kaart van Hilversummers zie je wat speelt of gebeurt in jouw straat, wijk of ergens anders in Hilversum.

Wat wil je doen of waar droom je van? Vertel het en zet je idee op de kaart! Of promoveer een bestaand idee tot initiatief en maak het waar. Het idee is simpel: prik je idee letterlijk op de kaart en leg uit waarom je daarmee Hilversum gaver, toffer of mooier maakt. Hilversummers.nl is ván jou! Samen met andere Mooimakers en bijvoorbeeld ook de gemeente en welzijnsorganisaties maken we Hilversum nog mooier.

Goed idee? deel het hier

Young Hilversummers

https://www.younghilversummers.nl

Wat is er nodig

https://www.watisernodig.nl

St. Joseph

https://www.stjosephhilversum.nl

Stel je eens voor
dat een gaaf idee serieus wordt genomen dat samenwerken ook sámen betekent dat welke taal je spreekt niet uitmaaktdat stigma’s of vooroordelen niet bestaandat je grote en kleine dromen kunt besprekendat je kunt zien wat er speelt in jouw wijk